fredag 21 maj 2010

Statsskick och oskick


Det var ett evigt tjatande om den där brudöverlämningen. Varje dag kommer nya upprörda personer och träder fram. Varje dag får sagoprinsessan nytt stöd från andra. Hela tiden. Varje dag.

Som om detta var den enda viktiga händelsen att diskutera när det gäller det stundande bröllopet. Som om detta var den viktigaste frågan just nu gällande äktenskap, monarki, jämställdhet och teologi.

Jag hade hoppats att vi detta år skulle
diskutera den centrala frågan om monarikins vara eller inte vara. Äktenskapet har ju redan diskuterats klart. Kyrkomötet har redan definierat vad Guds avsikt är. Men frågan angående vårt statsskick har blivit liggande. Ingen styrande vågar riktigt ta upp den. Man gör som i Wiehes låt Titanic. Flyttar fokus från det centrala och viktiga (det sjunkande skeppet) till det oväsentliga (vad man har på sej och hur man ser ut). Ur vers 2:

Jag tog en tröja
Jag tänkte att havet är säkert kallt

Istället hamnar den nu aktuella fråga i hetluften. Redan innan luften blev het.

Länkar:

Ps
Behöver jag tillägga att jag själv både är emot brudöverlämning och monarki?
Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar