fredag 13 mars 2009

På riktigt!

Barn vill bara provocera!

Det är en sannaing som ofta upprepas. Men jag tror ändå inte på den. Det sägs att barn stänger av damsugaren bara för att testa gränser. Att dom skriker i affären bara för att få sin vilja igenom. Att dom gråter utstuderat bara för att se hur mycket man kan tänja på normen. Det är en vedertagen sanning att barn hittar på. Är ledsna och arga på låtsas.

Men jag tror inte på dessa s.k. sanningar. Har man något minne av sin egen barndom så inser man förmodligen att så inte är fallet. Barn tänjer på gränser lite av barnsligt oförstånd. Och dom blir ledsna på riktigt av att bli tillsagda. Troligtvis behövdes tillsägelsen. Men ändå. Det är till 95% inget skådespel från barnens sida. Det är jag helt övertygad om.

Jag försöker själv tänka på detta när mina egna barn beter sej på det mest omöjliga vis. Dom må ha fel i sak. Men deras ilska eller gråt är så gott som aldrig på låtsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar