torsdag 3 juli 2008

Tacksamhet

Jonatan Edlund utmanade mej att lista tio saker som jag känner tacksamhet inför. Att komma på sådant som gör mej glad är inte så svårt. Ändå ägnas alldeles för lite kraft åt det i denna märkliga värld. Mest skriver och pratar vi om sådant som är fel, som bryter mot hur vi anser att det borde vara.

Kanske är det just därför vi så sällan visar tacksamhet? För att vi betraktar det goda som det normala medan det som bryter mot det är sådant vi lägger märke till?

Hur som helst. Här är min lista över tio saker som gör mej tacksam:
  1. Min älskade familj. Inte många står ut med mej mer än någon gång, i korta tider. Men min familj gör det (någorlunda). Dessutom älskar jag dom, allihop!
  2. Mina kära föräldrar och syskon. Stora människor har ofta haft en olycklig barndom. Jag hade en lycklig, och kommer aldrig att bli större än ca. 182 cm.
  3. Att varken jag eller någon av mina nära och kära lider av någon dödlig sjukdom eller har drabbats av någon riktigt otäck olycka eller illdåd.
  4. Mina vänner. Både dom som jag vet vilka dom är och dom andra (som jag bara känner via bloggen).
  5. Att just jag finns till. Jag vann för 36 år sedan. Och när man nu ser mej simma, springa eller på annat sätt idrotta, med min obefintliga tävlingsinstinkt, då kan man fundera på hur det stod till med övriga tusentals konkurrenter.
  6. Att förlåtelsen gäller även mig.
  7. Humorn. Att människor kan få sej själva och andra att skratta. Olika länder, olika kulturer, olika tider. Men sann humor är alltid gränsöverskridande.
  8. Musiken. Att toner, som egentligen bara är svängningar i luften, kan klinga så ljuvligt. Och ibland så att det svänger om svängningarna.
  9. Kakaobönan och kunskapen om hur den kan förädlas. Synd bara att den växer så långt här ifrån.
  10. Att jag får leva i ett land där det råder fred och att vi slipper leva på flykt.
Jag utmanar den som läser detta och som ser sej kallad att själv hitta sådant i sitt liv som är värt att tacka för.

1 kommentar:

  1. Jag får ju just nu uppleva punkt 7 på min tacklista medans punkt 4 är ur funktion. Förresten, kakaobönan var ju bra!

    SvaraRadera