tisdag 9 januari 2007

Ola och Per

Denna hyllning har jag dragit mig för. Jag har burit på den under en lång tid. Orsaken till djöjsmålet är att jag är helt övertygad om att mitt slag kommer att missuppfattas, och därmed även den slående.

Människan är ju ett flockdjur. Vi vill gärna säga det som andra redan har sagt. Instämma med föregående talare. Så att vi inte hamnar fel eller tycker något som man inte ska tycka. Därför tycker vi som de flesta andra om det mesta. Och håller tyst när det finns mer än ett sätt att se på saken.

När man år 2007 säger "Ola Ström och Per Dunsö" så går tankarna automatiskt till Solstollarna. Led två är att de båda männen är gubbsjuka.

Denna slutsats är djupt orättvis! Men mediasverige har de senaste tio åren valt att fokusera på den troligen sämsta perioden i deras karriär. När det faktiskt går att göra tvärt om.

Vad är då den tvärtomma sanningen? Att Ola och Per var tidigt ute med sitt miljö och naturengagemang, t.ex. De har uppfostrat oss sjuttiotalister och lärt oss hur miljöförstöringen påverkar fåglar och fiskar. Med ett eftertryck som inte ens James och Karin uppnår. Och det har visat sig att de hade helt rätt. För det borde de få cred! Läs t.ex. texten till sången Böljan blå.

De har ett otal TV- och radioproduktioner bakom sig. Mig ligger nog TV-serien Sångbåten närmast om hjärtat. Men jag minns även drömplanket, dörren samt julovsmorgonserien Toffelhjältarna.

Det märks att de båda herrarna har pluggat musik på universitetsnivå. Deras känsla för melodi och harmonik är enorm. Vis-Schlager eller något åt det hållet. Tänk bara på när spökflickan Martyna framför sången En väv av legender (Tänk om allt som händer...). Melodin är så stark så man ryser. Den finns f.ö. att lyssna på i deras musikspelare (gå hit och klicka på musikspelare).

Men deras storhet glöms allt för ofta bort. Dom skulle aldrig ha gjort Solstollarna! Men numera är det det enda de flesta kommer ihåg. Jag tror att det är vad de själva syftar på när de på sin hemsida skriver:

"
Med facit i hand borde vi tackat nej till vissa erbjudanden, vi borde bromsat den allt snabbare produktionstakten: när inspelningen av en TV-serie närmade sig sitt slut, tog nästa vid.

Vi skulle satt oss ner och funderat över om vi verkligen levde upp till våra ursprungliga ideal, om det vi levererade verkligen motsvarade våra intentioner. Så var nog inte alltid fallet.

Men vem gör inte misstag i livet?"

En länk till deras hemsida finns här.
Här återfinns musik, blogg, kommentarer samt annat nostalgiskt a
rkivmaterial.

2 kommentarer:

  1. Förresten, gillar du Per Dunsö och Ola Ström... så vet du väl att det pågår en namninsamling på nätet som Johan Rönn har anordnat, i syfte att inlämnas till SVT för att deras program ska sändas igen eller släppas på DVD i sin helhet. Se min egen blogg eller Olas och Pers hemsida.

    SvaraRadera
  2. "Sångbåten", "Drömplanket" och "Dörren"; men vi får inte lov att glömma den fina serien "Gammalt och Nytt" - Alla fyra värda att sända i repris och att ge ut på DVD. Gärna också att man ger ut grammofonversionerna av "Sångbåten" respektive "Drömplanket" på CD. Enligt mitt tycke deras två bästa skivor.

    SvaraRadera