måndag 4 oktober 2010

Jag litar på er

"Ge mig hellre en glad ammatör/.../
en som helst nån gång i livet
haft ett jobb, ett vanligt kneg"



Tage Danielsson som var en mästare på det mesta odlar sin drömbild av hur en politiker ska vara. Spontan och vanlig menar han. Mot detta ställer han proffsen. "Det är proffsen som gör så att rosorna dör. Ge mig hellre en glad amatör." Rosorna även i överförd bemärkelse - det stora partiet. Han var visserligen skarp på mycket, men jag tycker att han ibland odlade en falsk idealbild som ligger farligt nära att vara ett milt politikerförakt.

Ibland hör man att Fredrik Reinfelts största problem är hans utstrålning. Han pendlar mellan att vara intetsägande och att vara ledsen. Men okarismatisk och självklart utan ett enda lik i garderoben. Så långt man kan komma från den glada amatören. Och Mona Sahlin har vuxit upp i partiet och har enligt vissa ingen jättekoll på världen utanför riksdagshusen.

Samtidigt förfasas vi när politiker trampar över gränser. Beter sej illa eller är som folk när folk är som sämst. En framgångsrik politiker ska inte fälla oövertänkta kommentarer. Att stockholmare skulle vara smartare än lantisar eller att ens nämna ordet bröstpump i en seriös intervju är att gå för långt. Men att vara helt utan fel och brist och dessutom ha noll koll på verkligheten är fel åt det andra hållet.

Men hur ska en politiker vara då? Jag litar på maktens kvinnor och män. Jag litar på dom vi har valt. Vissa tycker jag bättre om och vissa sämre. Men jag tror på allas ärliga avsikter. Kanske är jag blåögd. Men jag är säker på att våra folkvalda åtminstone inte är sämre än folk i allmänhet. Snarare tvärt om.

Kanske pågår vissa rävspel i maktens korridorer. Men det gör det runt kaffebord på arbetsplatser, i styrelserummen, runt golfbanor och överalt dör människor samlas också. Visst ska man inte tro allt man hör och lita på alla män med makt (MMM). Men jag skuller hellre köpa en bil av Mona eller Maud än av vem som helst som jag inte känner. Hellre av Fredrik eller Lars än av vilken bilfirma som helst.

(Och sen kan man undra om bilförsäljare är mindre pålitliga än folk i allmänhet...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar