måndag 1 december 2008

Adventssånger

När det är advent och lite senare jul, så sjungs det många sånger av alla och envar. Vackra sånger med varma klanger. Men med en hel del märkligheter.

En av dom märkligaste adventssånger jag vet är sången "Vi tänder ett ljus i advent". Textraden:
Och alla som är rädda
och fryser på vår jord
dom borde få sitta
vid vårt bord...
...förstår jag inte. Ett oerhört passificerande innehåll. Vi har det bra här inne. Därute är det så många som inte har det så bra som vi. Dom borde vara här. Vi tänder ett ljus och tänker på dom. Men vi gör inget i övrigt. Punkt.

I Matteus 21:28-32 står följande:
"En man hade två söner. Han vände sig till den ene och sade: 'Min son, gå ut och arbeta i vingården i dag.' Han svarade: 'Nej, det vill jag inte', men sedan ångrade han sig och gick. Mannen vände sig till den andre och sade samma sak. Han svarade: 'Jag skall gå, herre', men han gick inte. Vilken av de båda gjorde som fadern ville?" De svarade: "Den förste."
 
Dom fromma tankarna har ingen någon glädje av. Det är inte alltid tanken som räknas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar