fredag 14 november 2008

Upphovsrättsskyddat material

Det där med upphovsrätt är både mycket enkelt och mycket komplicerat. För å ena sidan förstår jag varför sådant marerial inte ska publiceras. Alla har rätt att få betalt för sitt arbete. Svårare än så är det inte.

Men å andra sidan så ger sajter som YouTube en massa reklam för annars bortglömda låtar, artister och händelser. Det är svårt att göra sin röst hörd i mediabruset utan denna möjlighet. Så jag är som sagt kluven.

Sådant som jag har lagt upp från tuben är ofta sådant jag anser har försvunnit i tidens glömska. Jag ser det som om jag utför en kulturgärning när jag påminner om den vackra låten Saltwater eller om det fantastiska operativsystemet NeXT.

Dessutom bjuder jag själv på en hel drös musik utan att begära ett öre för det. Så lite går det på ett ut.

Men samtidigt. Det går naturligtvis inte bygga lag eller en allmän moraluppfattning på att alla fungerar som jag. Och även kulturarbetare har naturligtvis rätt att få ut lön. Annars blir det inga fler Sgt Pepper i framtiden.

Kort sagt: Jag är kluven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar