tisdag 1 juli 2008

Eget skryt smakar bäst

Jag tittade lite på Ernst nya sommarprogram igår medan jag la barnen. Han hade gjort någon grillmarrinad. Han luktade på den och utbrast hur nöjd han var över sej själv. Även Martin Timell brukar ofta understryka vad duktig han är och vad bra det blev.

Lite ovanligt är det med självberöm. Jag tycker absolut att man bör få vara lite nöjd med sej själv då och då. Men att ständigt utropa sin egen förträfflighet så att alla hör det luktar lite illa. Som sur grillkol.

Dessutom verkar det vara ett manligt TV-stjärnefenomen. Dom kvinnliga fixarna bara gör, och kanske berömmer dom sitt hantverk. Men det ständiga självberömmet verkar vara just ett manligt fenomen.

Jag undrar varför?

1 kommentar:

  1. Fenomenet med tv-kockars enorma självbelåtenhet, och det gäller både manliga och kvinnliga, har även jag funderat över.

    Att i mellanmjölkens land stå i tv och beskriva sina egna arbetsinsatser med ord som Härligt!, Perfekt!, Ljuvligt!, Helt underbart! borde vara en omöjlighet.

    SvaraRadera