onsdag 25 juni 2008

Rubriker

Jag har fått en fråga angående mina rubriker. Och jag erkänner gärna att det inte är fel att ha några poäng i ämnet avkodning och ytterligare nårgra i ämnet kremolologi för att förstå dom.

Skälet till rubriksättningen på mina bloggposter är att jag finner det lustigt att uttrycka mej lite kryptiskt ibland. Och nöjet är helt på min sida. Vissa löser korsord. Jag går tillbaka till mina gamla poster för att få anstränga min hjärna. "Hur tänkte jag egentligen?" Kopplingarna mellan rubrik och innehåll kan ibland tyckas obefintlig. Men den finns faktiskt alltid där, på ett eller annat sätt.

För att hjälpa den som saknar poäng i ovan nämnda ämnen så följer här en liten guide till några av mina senaste inlägg.

Och om man äter dom...
Rubriken syftar på en rad i Cornelis-låten "Brevet från kolonien". Läs vidare här.

Skovvis förlöpande MuSik
Min låt heter så. Skälet är att sjukdomen MS kan vara skovvis förlöpande, dvs stunder av lugn avlöser stunder av sjukdomsintensitet. Samma struktur som i sången.

Trettio år tillbaka
Rubriken på en bloggpost som handlar om att goda bröd kräver kladdiga degar. För trettio år sedan var jag fyra år och förmodligen var jag då förtjust i kladd, som alla andra barn. Därav titeln.

Minneslucka
En ordvits som syftar på den lucka i bl.a. digitalkameror där man stoppar in det lilla minneskortet. Men även på minnesluckor av mera mänskligt slag.

Lyckad omgång
Vi var magsjuka, och alla i familjen var utslagna. Som käglorna i en stor strike på bowlingbanan. Därav rubriken.

Allting flyter

Detta citat tillskrivs (förmodligen felaktigt) Herakleitos som levde i Grekland på 500-talet f.kr. Ursprungligen syftar meningen på att världen hela tiden förändras. Jag däremot syftar på att hela köksbordsytan efter en måltid hemma är fylld av rörlig gegga.

Pankakor på fängelset
Jag bloggar om vackra men ack så smöriga låtar. Och det finns en rolig historia som går såhär:
"När dom bakade pankakor på fängelset så hade dom fem fångar som smet".
Och musiken var just smetig.

Nu Hinner jag inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar