söndag 1 juni 2008

Missad poäng

Jag har lyssnat mycket på visor, det vet alla bloggläsare. Självklart även på Evert Taube.

Idag, när vi plockade där hemma, så hörde jag den ofta sjungna Dansen på Sunnanö. Jag borde ha tänkt på det förrut. Men för första gången slog det mej att Rönnerdahl faktiskt dör i denna text. Men det är finurligt skrivet, så det går slölyssnaren förbi. Och mej, fram till idag.

Men när jag lyssnade så hörde jag något jag tidigare inte uppfattat. I sångens fjärde vers så gal södergöken. Och södergök är som bekant dödergök. Någon dör snart. Men vem? Rönnerdahl ligger av ålderdom helt klart bäst (eller sämst) till.

Det slutliga svaret på frågan vem? får vi i visans sista vers. Rönnerdahl spelar på sin fiol i en högre rymd där Eva är hans brud. Han har med andra ord avslutat sin jordevandring. Han har avlidit. Det är sångens dolda innebörd.

Är det bara jag som missat det tidigare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar