måndag 21 april 2008

Ylva Hellebro

Gånglåt från Äppelbo var onekligen en av min barndoms allra största hitar. Framförd av min fiollärare Ylva Hellebro naturligtvis. Hon var min stora stjärna. Och inte bara min. Alla som hade henne älskade henne och hennes pedagogiska och musikaliska talanger. Inte bara vi barn förresten. Hon drog igång fiolundervisning även för barnens föräldrar.

Nu, trettio år senare, sökte jag på hennes namn. Jag hamnade hos gruppen Södra Åkeriet som även har en MySpace-sida. Dom var tydligen rätt stora, då straxt innan Ylva flyttade till Oskarshamn. Men nu finns dom som sagt var igen. Jag undrar um dom spelar i kalmartrakten nångång. Det vore kul att se och höra dom live.

Här finns låten på noter.

1 kommentar:

  1. Jag har Ylva som lärare nu, hon är verkligen bäst! Kunde inte fått en bättre fiollärare än Ylva. Hoppas jag får spela med henne i några år till. :)

    SvaraRadera