fredag 3 augusti 2007

Språkliga motsägelser

Ett klassiskt exempel är adjektivet jätte som kan kombineras med motsägande adjektiv som t.ex. liten. Mer dialektalt från mina hemtrakter kan man på samma sätt använda ordet hårt som förstärkning. Ibland kan man höra torgförsäljare sälja potatis vars sort säges vara hårt mjuk.

Andra exempel på motsägelser är t.ex ordet plastglas. Rimligtvis borde man även säga glasglas om den normala varianten.

Nyligen stötte jag på ordet rumphanduk. Vad är en rumphand frågar jag mej?

En kyrklig ordmotsägelse är det flitigt använda begreppet utgångsprocession. En utgångsingång m.a.o.

1 kommentar:

  1. När jag var liten använde min mamma ordet handhandduk, och vid bordet försökte vi alltid knäcka varandra med hemska förstärkningsord och -prefix, t.ex. asmumsigt, skitgott, likdelsläckert osv.

    SvaraRadera