tisdag 21 augusti 2007

Psalmer

Thomas O skrev i min gästbok. Han ville att jag skulle lista dom bästa psalmerna jag vet. Psalmer där texten är lika fantastisk som melodin. Och när de slås samman uppstår ett gudsbevis så starkt att t.o.m. styrelsen för humanetikerna tvingas backa och tillsammans med kyrkofäder och -mödrar samstämmigt stämmer in i ett samstämmigt AMEN.

Jag har några förslag. Om utlovad effekt inte uppnås så är det bara att sjunga psalmerna starkare och starkare till dess att skeptikerna inte står ut längre.

Dom nominerade är:
SvPs 758 Herre till dig får jag komma
-En psalm som tar tvivlet, och smärtan på allvar samtidigt som den är djupt förtröstansfull. F.ö. kompnerad mitt födelseår.

SvPs 217 Gud för dig är allting klart
-En psalm som burit mig, rent konkret. Den ska definitivt sjungas på min begravning.

SvPs 650 Jesus, det eneste
-Den måste sjungas på norska, även om den numera finns översatt. Den är så vacker så man ryser.

SvPs 190 Bred dina vida vingar
-Lina Sandell, eller St:a Lina som hon också borde heta.

Uppdaterad 2007-08-25
Jag vet inte hur eller varför jag kunde glömma psalmernas psalm:
SvPs 45 Jesus för världen
Inga kommentarer behövs. Helgjuten text till en helgjuten melodi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar