onsdag 23 maj 2007

Ulla Sjöblom

Ulla sjöblom är en artist som jag bara har mött genom hennes skivinspelningar. Fr.a. var hon skådespelerska, men om det vet jag alldeles för lite. Det är hennes inspelningar av franska sånger, översatta av Lars Forsell, jag har hört och älskat under en period av nittiotalet.

Jag har för mig att jag hörde henne första på en samlingsskiva som kom ut 1989 på skivbolaget MNW. Skivan, eller skivorna (för det var tre skivor som sammanfattade bolagets då tjugoåriga historia) hette "Kyssar från MNW". Ulla Sjöblom fanns representerad med en insjungen sång som hon tonsatt själv. Så vitt jag förstår var även texten hennes egna. Sången heter "Natt Kallare" och är en suggestivt tillbakalutad sång där Sonja sjunger med ålderns lite skrova röst till ett mjukt och mollstämt pianospel.

Men, dom flesta tänker nog på andra sånger när dom hör hennes namn nämnas. För femtio år sedan sjöng hon in franska sånger, översatta till svenska av Lars Forsell. Speciellt visan "Jag står här på ett torg" är välkänd för många. Det är en antikrigssång som ställer frågor om vem som tjänar på krigets elende och varför. Barnets ständigt obesvarade frågor som ekar in i vuxenvärlden. Här är det kvinnan, vars man är borta i krig, som ställer frågan rakt ut i luften:

"O, säg Ni som är här
vad skulle ni då göra?
Vem skulle ni då höra
om den som ni höll kär
blev borta i ett krig
till ingen, ingen nytta
där mänskor blir förbytta
som djävlarna med Dig?"

Och lite längre fram:

"Vem spelar detta spel
med blod och svett och tårar
med kulsprutor och bårar
jag vet att det är fel."

Flera sånger än denna finns att nämna. "Säg vad ni vill", "Humlan från Kumla" m.fl. Dessutom medverkade hon på sjuttiotalet på LP:n"Sånger om kvinnor", på vilken så gott som alla texter var skrivna och framförda av kvinnor. Musiken stod dock männen för (så lite har ändå hänt sedan dess). Ulla sjöblom sjunger där en av skivans bästa låtar: "Den ensamma mamman i traversen" som Sonja Åkesson skrivit texten till och den på skivan ständige Gunnar Edamer tonsatte.

1993 kom samlings-CD:n "Ulla Sjöblom sjunger Sonja Åkesson och Lars Forsell" ut på skivbolaget MNW. Det var nog den skivan som verkligen väckte mitt intresse till liv. Först lånade jag den på stadsbiblioteket i Lund. Sedan lånade jag om den. Och sedan lånade jag den ytterligare en gång, innan jag slutligen köpte den.

Nu verkar det vara svårt att få tag på hennes inspelningar. Lite kan man höra på CD-skivan "Sånger om kvinnor" som även finns för nedladdning via iTunes. Dessutom har Sofia Karlsson gjort en förnämlig tolkning av sången "Jag står här på ett torg" som man kan lyssna till på hennes MySpace-sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar