söndag 2 april 2006

Verbala ticks

"Jag kan ha fel. Jag har haft det förr." Detta uttryck har jag upptäckt mig använda rätt ofta sista tiden. Jag vet inte varför. Men vad säger det egentligen?

För ett antal år sedan hade inte dom orden sprungit fram i mellanrummet mellan mina båda läppar. Då var min vinst i diskussionen viktigare än sanningens. Numera anser jag att diskussioner för det mesta är kontraproduktiva. Det intressanta måste väl ändå vara att komma fram till något som ligger sanningen så nära som det bara går. Inte att bonka till motståndare med dom vassaste argumenten. (Nu blandade jag visst ihop två bilder. Men du förstår säkert.)

Ett annat av mina många verbala ticks är att inleda det jag vill säga med orden "Ärligt talat". Precis som om jag i normala fall är något mintre tillförlitlig och därför måste understryka att jag faktiskt menar allvar den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar